суббота, 6 декабря 2014 г.


ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
6 КЛАС
Тема:
Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Мрії», «Як дитиною бувало …». Неповторний світ дитинства в цих поезіях. Образ сильної духом дівчини.
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчини; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів, зв’язне мовлення; виховувати почуття любові до родини, Батьківщини.
Обладнання: портрет Лесі Українки та членів її родини, ілюстративний матеріал, мультимедійні засоби, віночок, стрічки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок
З Божої ласки,
Зі щирого вітання:
Доброго дня всім!
Сідайте!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1."Розсипанка"
- З поданих слів складіть вираз
Духу, багатство, міцність, найбільше, людини

Найбільше багатство людини — міцність духу(Гете)
- Прочитайте подані вирази
1.Мужній той, хто зумів в нещасті добрим бути. (Марціал)
2. Кожен коваль своєї долі (Аппій)
- Про яку рису характеру йде мова в поданих прислів"ях?
- Якими ви уявляєте людей, що  характеризуються великою мужністю?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
1. «Шифрувальник»
-         Сьогодні на уроці  ви познайомитесь з творчістю ніжної, тендітної жінки, та водночас сильної і мужньої . Хто це ви дізнаєтесь після того як розшифруєте слова, що записані на картках.
Я
С
Е
Л




А
К
Н
Ї
А
Р
К
У
 (Леся Українка)
ІV. Оголошення теми й мети уроку
-Тема нашого уроку «Леся Українка. Дитинство поетеси. «Мрії», «Як дитиною бувало …». Неповторний світ дитинства в цих поезіях». Протягом уроку маємо ознайомитись  з життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної героїні; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів.
Проблемне питання
-В кінці уроку маєте дати відповідь на питання : «Чого можна навчитися в ліричних героїнь поезій Лесі Українки?»

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
- Серед чудової волинської природи в родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка українського письменства – Леся Українка.
Виходить дівчинка
Моя мати, відома письменниця Олена Пчілка, виховувала дітей і вела активну культурно громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. Мати вважала своїм головним завданням – виховання дітей. У сімї  нас було шестеро. Я жодного дня  не була у школі, не сиділа за партою, а навчалася і виховувалася вдома.
-         У родині панувала любов до української мови, яка прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв і традицій, до української культури. Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, невід’ємним елементом якого є вінок. І це ми можемо побачити на фото. Я запрошую вас до «портретної галереї», де зібрані фото Лесі від дитячих років аж до зрілого віку. Вона була горда тим, що є українкою.
-         А чи знаєте ви, що символізує вінок? (Оберег для кожної молодої дівчини, в ньому велика сила, що і біль знімає, і волосся береже )
-         Скільки квіток має бути у вінку? (12, кожна з них є своєрідним оберегом).
-         В знак щирої любові до великої дочки українського народу – Лесі Українки я підготувала вінок, а протягом уроку має прикрасити його кольоровими стрічками, кожна з яких має свій символ. Щоб пов’язати стрічку, треба виконати завдання
«Незакінчене речення»
Зараз ми перевіримо, що ви пам’ятаєте про Лесю Українку
Я читаю вам початок речення, вам потрібно його продовжити
Право пов’язати  першу стрічку буде надано тому, хто дасть найбільше правильних відповідей
1.Справжнє  імя Лесі Українки –
2.Матірю  поетеси була письменниця …
3.Леся Українка прекрасно грала на …
4.Свій перший вірш поетеса написала, коли їй виповнилося…
5. Протягом усього життя Леся Українка боролося з тяжкою недугою…
- Молодці. Можемо пов’язати першу  стрічку жовтого кольору,що вважають  символом сонця.
«Історичний екскурс»
-         Я пропоную трохи поглибити ваші знання про відому поетесу, а допоможуть нам в цьому її сучасники.
Мати:      Моя донька, Лесенька, з дитинства була хворобливою дитиною.
Коли їй було 6 років, ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося нещастя : Леся провалилася, промочила ніжки, потім застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.    
- Родина була великою. Ось так згадує Лесю її сестра - Ольга
Сестра Ольга:   Леся була молодшою від мене. але з дитинства була бойовим  
                            дівчиськом, верховодила навіть у хлоп"ячому гурті. Вона 
                               мала чудові     здібності, оволоділа 10 мовами, історією, 
                              літературою. Пам"ятаю, як ми з батьком збиралися у 
                              великій кімнаті, Леся грала    на  фортепіано, сама навіть                                    
                            писала музику.
Брат Михайло:    Все своє дитинство ми провели разом. Наші батьки так пишалися, коли побачили підручник стародавнього світу, який написала Леся для нашої молодшої сестрички.
                Я пам"ятаю дитинство, коли ми, незважаючи на наше  дворянське походження, любили проводити вільний час разом із селянськими дітьми, коли перебували у своєму сільському маєтку в селі Колодяжне.
- Що пов’язує  Лесю Українку і Одесу?  ( Влітку 1888 року Леся їде до Одеси на лікування. Цілющі грязі щойно відкриті на Хаджибейському і Куяльницькому лимані були рекомендовані для лікування. Тим більше, що в Одесі жила сім’я Михайла Федоровича Комарова, з якою сім’я Косачів була у дружніх стосунках уже давно.
-    Отже, Леся Українка приїхала в Одесу на вулицю Поштову 25 (нині Жуковського), де мешкала родина Комарових. Зараз на цьому будинку висить меморіальна дошка.)
- Що вас особливо вразило у спогадах?
- Які стосунки були в родині?
-Які факти свідчать про талановитість дівчинки? Про її мужність?
- Діти, а які риси характеру Лесі ви хотіли б перейняти? (мужність, життєрадісність, гордість, незламність)
- ви добре попрацювали і можете прикрасити вінок  стрічкою червоного кольору, що є символом життя.
Аналіз поезії «Як дитиною бувало…»
1.Читання поезії вчителем.
2. Словникова робота
- В тексті зустрілося слово «епіграма». Що воно означає?
Епіграма – короткий сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи чи негативного явища.
-         Які засоби виразного читання ви знаєте? (інтонація, темп, логічний наголос, пауза). Під час прочитання поезії маєте не забувати про них. Перш ніж почати читати пропоную виконати невеличку дихальну вправу: загасіть подихом свічку, загасіть подихом чотири свічки, загасіть подихом свічки на вашому святковому торті.
3.Виразне читання  поезії учнями (ланцюжком)
- Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме? Як називається твір, в якому по суті розкривається біографія автора? (автобіографічним)
- Які рядки можна вважати життєвим девізом юної Лесі?
- Через що героїня твору страждає?
- Чому на запитання: «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
-А ви можете терпіти тоді, коли це неможливо?
-Які риси характеру притаманні дівчинці? (Сила волі, мужність, витримка, гордовитість, уміння долати перешкоди)
-На скільки умовних частин можна поділити вірш ( на дві)
-Прочитайте 2 останні строфи і скажіть:
-         Про кого в них розповідається? (Розповідається про вже дорослу людину.)
-Які зміни відбуваються з ліричною героїнею вірша у другій частині? (Вона забуває давню гордість, боїться когось образити сміхом, схильна до прощення, тому плаче, щоб не сміятися над людськими вадами)
-Хто може  назвати тему та ідею поезії?
Тема: переживання поетеси з приводу власного здоров’я
Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
Основна думка: тільки сильна духом людина зможе подолати будь-які труднощі («Щоб не плакать, я сміюсь, плачу я, щоб не сміятись).
-Дослідить художні особливості поезії.
Епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна»
Метафори: «біль доходив», «зірватись має епіграма».
Риторичне запитання: «Що болить?
Скласти асоціативний ряд до характеристики образу героїні поезії «Як дитиною, бувало…»

- Молодці. Можемо прикріпити стрічку синього кольору, що є символом води та неба
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Аналіз поезії «Мрії»
1. Читання поезії вчителем
-Діти, слухаючи поезію, заплющіть очі і спробуйте «побачити», уявити картини, змальовані поетесою.
Усне малювання поетичного твору.
Намалюйте словами, що ви уявляєте, слухаючи поезію.
(Можна уявити таку картину: у кімнаті за столом сидить білява дівчинка і гортає книжку, розглядаючи малюнки. На першій сторінці – «принци, таємницею укриті», на другій – «вродливі королівни», на третій – горді переможці», що «сперечника» звалили.)
Словникова робота
Сперечник - суперник
-                     Чому вірш має назву «Мрії»?
-                     Про що мріяла Леся в дитинстві?
-                     Як характеризує ліричного героя вислів «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: “Убий, не здамся”.»?
Доберіть якомога більше епітетів до слів:
Переможець (злий, жорстокий, безпощадний, самовпевнений, бездушний, гордий)
Переможений (незламний, безстрашний, мужній, нескорений, вільнолюбивий, гордий)
-         Кого ти вважаєш сильнішим — переможця чи переможеного, який не здається?
-         Хто такі лицарі?( самовідданий захисник, вихований, витончений)
-         Чому не вродливі королівни та горді переможці очарували ліричну героїню?
-         Назвіть тему поезії.
Тема поезії: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися і вірити в жадану перемогу.
-         Які риси уславлює поетеса?(Мужність, героїзм, віру в перемогу).
-         Чому поетеса обрала прийом мрій?
-         Мрії – це реалії, чи фантазії нашого мислення?
-         Прикріплюємо стрічку зеленого кольору – символ природи
Творча робота
Складіть сучасний  кодекс честі хлопчика-лицаря (для хлопців).
Орієнтовний зразок:
-         Бути сміливим.
-         Поважати дівчат,старших.
-         Брати на себе відповідальність.
-         Шанувати своє чесне ім’я.
-         Бути вірним у дружбі;
-         Прагнути до самовдосконалення.
-         Чи полюбляєте ви мріяти? Складіть лист до Лесі Українки, поділіться з нею своїми мріями. (для дівчат)
Прикріплюємо стрічку рожевого кольору, що є символом добробуту. А всі разом стрічки символізують ваші знання, здобуті наполегливою працею. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб усі ми жили в мирі, добрі, злагоді та любові.
VІ. Закріплення вивченого
Клоуз-тест
1.Справжнє ім’я Лесі - …   
2.Перший опублікований твір Лесі Українки називався …
3.Лесина "душа бажала" у дитинстві...
4.Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..


Сенкан
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Дочка українського народу
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Рефлексія.
Я хочу, щоб ви зараз подумали і продовжили такі речення: «Після цього уроку я зрозумів…», «Найбільше мене вразило на уроці…», «Я хочу більше дізнатися….».
=  Наш урок підходить до завершення.   Дpугої такої, як Леся, не було, не має і не буде на світі. Леся - неповтоpна.Вона спpавжня дочка мужнього і сильного наpоду - укpаїнського.
- Пам’ятайте, діти , що шлях до знань , до слави нелегкий, тернистий. Треба знаходити у собі силу волі, щоб здолати життєві перешкоди, щоб розвинути свої здібності і таланти.
 VІІ. Пояснення домашнього завдання
Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Як дитиною, бувало…»; виразно читати вірш «Мрії»; розповідати про життєвий шлях поетеси; зробити ілюстрації до твору; завдання для учнів високого рівня: написати твір-мініатюру «Що захоплює мене в Лесі Українці».


2 комментария:

  1. Урок дуже сподобався. Навіть додати нічого. Дякую!!!

    ОтветитьУдалить
  2. Можу скинути презентацію до цього уроку. Якщо потрібно, напишіть на електронну адресу (mtntkbr@mail.ru)

    ОтветитьУдалить