ПЛАН – КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
6 КЛАС
Тема:
Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її
вихованні. «Мрії», «Як дитиною бувало …». Неповторний світ дитинства в цих
поезіях. Образ сильної духом дівчини.
Мета: ознайомити учнів з життям і
творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної
героїні – сильної духом дівчини; розвивати поетичну уяву, навички виразного
читання поетичних творів, зв’язне мовлення; виховувати почуття любові до
родини, Батьківщини.
Обладнання: портрет Лесі Українки та
членів її родини, ілюстративний матеріал, мультимедійні засоби, віночок,
стрічки.
Тип уроку: урок вивчення нового
матеріалу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок
З Божої ласки,
Зі щирого вітання:
Доброго дня всім!
Сідайте!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1."Розсипанка"
- З поданих слів складіть вираз
Духу, багатство, міцність,
найбільше, людини
Найбільше багатство людини —
міцність духу(Гете)
-
Прочитайте подані вирази
1.Мужній той, хто зумів в нещасті добрим бути. (Марціал)
2. Кожен коваль своєї долі (Аппій)
- Про яку
рису характеру йде мова в поданих прислів"ях?
- Якими ви уявляєте людей, що характеризуються великою мужністю?
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів
1. «Шифрувальник»
-
Сьогодні на уроці ви познайомитесь з творчістю ніжної,
тендітної жінки, та водночас сильної і мужньої . Хто це ви дізнаєтесь після
того як розшифруєте слова, що записані на картках.
Я
|
С
|
Е
|
Л
|
|
|
|
|
А
|
К
|
Н
|
Ї
|
А
|
Р
|
К
|
У
|
(Леся Українка)
ІV. Оголошення теми й мети уроку
-Тема нашого уроку «Леся Українка. Дитинство поетеси.
«Мрії», «Як дитиною бувало …». Неповторний світ дитинства в цих поезіях».
Протягом уроку маємо ознайомитись з
життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ
ліричної героїні; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних
творів.
Проблемне питання
-В кінці уроку маєте дати відповідь на питання : «Чого
можна навчитися в ліричних героїнь поезій Лесі Українки?»
V. Сприйняття та засвоєння учнями
навчального матеріалу
- Серед чудової волинської природи в
родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка
українського письменства – Леся Українка.
Виходить дівчинка
Моя мати, відома письменниця Олена
Пчілка, виховувала дітей і вела активну культурно громадську діяльність.
Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. Мати вважала своїм
головним завданням – виховання дітей. У сім’ї нас було шестеро. Я жодного дня не була у школі, не сиділа за партою, а
навчалася і виховувалася вдома.
-
У родині панувала любов до української мови, яка
прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв і традицій, до
української культури. Ще з дитинства Леся полюбила український одяг,
невід’ємним елементом якого є вінок. І це ми можемо побачити на фото. Я
запрошую вас до «портретної галереї», де зібрані фото Лесі від дитячих років аж
до зрілого віку. Вона була горда тим, що є українкою.
-
А чи знаєте ви, що символізує вінок? (Оберег для кожної
молодої дівчини, в ньому велика сила, що і біль знімає, і волосся береже )
-
Скільки квіток має бути у вінку? (12, кожна з них є
своєрідним оберегом).
-
В знак щирої любові до великої дочки українського народу –
Лесі Українки я підготувала вінок, а протягом уроку має прикрасити його
кольоровими стрічками, кожна з яких має свій символ. Щоб пов’язати стрічку,
треба виконати завдання
«Незакінчене речення»
Зараз ми перевіримо, що ви пам’ятаєте
про Лесю Українку
Я читаю вам початок речення, вам
потрібно його продовжити
Право пов’язати першу стрічку буде надано тому, хто дасть
найбільше правильних відповідей
1.Справжнє ім’я Лесі Українки –
2.Матір’ю поетеси була письменниця …
3.Леся Українка прекрасно грала на …
4.Свій перший вірш поетеса написала,
коли їй виповнилося…
5. Протягом усього життя Леся
Українка боролося з тяжкою недугою…
- Молодці. Можемо пов’язати
першу стрічку жовтого кольору,що
вважають символом сонця.
«Історичний екскурс»
-
Я пропоную трохи поглибити ваші знання про відому поетесу, а
допоможуть нам в цьому її сучасники.
Мати: Моя донька, Лесенька, з дитинства була хворобливою
дитиною.
Коли їй було 6
років, ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося
нещастя : Леся провалилася, промочила ніжки, потім застуда. Ми з чоловіком
навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся
страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. До школи, звісно,
ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
- Родина була
великою. Ось так згадує Лесю її сестра - Ольга
Сестра
Ольга: Леся була молодшою від мене. але з дитинства була
бойовим
дівчиськом, верховодила навіть у хлоп"ячому гурті.
Вона
мала чудові здібності, оволоділа 10 мовами,
історією,
літературою.
Пам"ятаю, як ми з батьком збиралися у
великій кімнаті,
Леся грала на фортепіано, сама навіть
писала музику.
Брат Михайло: Все
своє дитинство ми провели разом. Наші батьки так пишалися, коли побачили
підручник стародавнього світу, який написала Леся для нашої молодшої сестрички.
Я пам"ятаю дитинство, коли ми, незважаючи
на наше дворянське походження, любили
проводити вільний час разом із селянськими дітьми, коли перебували у своєму
сільському маєтку в селі Колодяжне.
- Що пов’язує
Лесю Українку і Одесу? ( Влітку
1888 року Леся їде до Одеси на лікування. Цілющі грязі щойно відкриті на Хаджибейському
і Куяльницькому лимані були рекомендовані для лікування. Тим більше, що в Одесі
жила сім’я Михайла Федоровича Комарова, з якою сім’я Косачів була у дружніх
стосунках уже давно.
- Отже, Леся
Українка приїхала в Одесу на вулицю Поштову 25 (нині Жуковського), де мешкала
родина Комарових. Зараз на цьому будинку висить меморіальна дошка.)
- Що вас особливо вразило у спогадах?
- Які стосунки були в родині?
-Які факти свідчать про талановитість
дівчинки? Про її мужність?
- Діти, а які риси характеру Лесі ви
хотіли б перейняти? (мужність, життєрадісність, гордість, незламність)
- ви добре попрацювали і можете
прикрасити вінок стрічкою червоного
кольору, що є символом життя.
Аналіз поезії «Як дитиною
бувало…»
1.Читання поезії вчителем.
2. Словникова робота
- В тексті зустрілося слово
«епіграма». Що воно означає?
Епіграма – короткий
сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи чи негативного явища.
-
Які засоби виразного читання ви знаєте? (інтонація, темп,
логічний наголос, пауза). Під час прочитання поезії маєте не забувати про них.
Перш ніж почати читати пропоную виконати невеличку дихальну вправу: загасіть подихом свічку, загасіть подихом чотири
свічки, загасіть подихом свічки на вашому святковому торті.
3.Виразне читання поезії учнями (ланцюжком)
- Чи нагадує лірична героїня Лесю
Українку? Чим саме? Як називається твір, в якому по суті розкривається
біографія автора? (автобіографічним)
- Які рядки можна вважати життєвим
девізом юної Лесі?
- Через
що героїня твору страждає?
- Чому на
запитання: «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
-А ви
можете терпіти тоді, коли це неможливо?
-Які риси
характеру притаманні дівчинці? (Сила волі, мужність, витримка, гордовитість,
уміння долати перешкоди)
-На скільки умовних частин можна поділити вірш ( на
дві)
-Прочитайте 2 останні строфи і скажіть:
- Про
кого в них розповідається? (Розповідається про вже дорослу людину.)
-Які зміни відбуваються з ліричною героїнею вірша у
другій частині? (Вона забуває давню гордість, боїться когось образити сміхом,
схильна до прощення, тому плаче, щоб не сміятися над людськими вадами)
-Хто
може назвати тему та ідею поезії?
Тема: переживання поетеси з приводу власного здоров’я
Ідея:
уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю
хворобою.
Основна думка: тільки сильна духом людина зможе подолати будь-які
труднощі («Щоб не плакать, я сміюсь, плачу я, щоб не сміятись).
-Дослідить
художні особливості поезії.
Епітети: «злий жарт», «епіграма
гостра, злобна»
Метафори: «біль доходив», «зірватись
має епіграма».
Риторичне запитання: «Що
болить?
Скласти асоціативний
ряд до характеристики образу героїні поезії «Як дитиною, бувало…»
- Молодці. Можемо прикріпити стрічку
синього кольору, що є символом води та неба
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Аналіз поезії «Мрії»
1. Читання поезії вчителем
-Діти, слухаючи поезію, заплющіть очі і спробуйте
«побачити», уявити картини, змальовані поетесою.
Усне малювання поетичного твору.
Намалюйте словами, що ви уявляєте, слухаючи поезію.
(Можна уявити таку картину: у кімнаті за столом сидить
білява дівчинка і гортає книжку, розглядаючи малюнки. На першій сторінці –
«принци, таємницею укриті», на другій – «вродливі королівни», на третій – горді
переможці», що «сперечника» звалили.)
Словникова робота
Сперечник - суперник
-
Чому вірш
має назву «Мрії»?
-
Про що мріяла Леся в дитинстві?
-
Як характеризує ліричного героя вислів «розпростертий, до
землі прибитий списом, говорив: “Убий, не здамся”.»?
Доберіть якомога більше епітетів до слів:
Переможець (злий, жорстокий, безпощадний,
самовпевнений, бездушний, гордий)
Переможений (незламний, безстрашний, мужній,
нескорений, вільнолюбивий, гордий)
-
Кого ти вважаєш сильнішим — переможця чи переможеного,
який не здається?
-
Хто такі лицарі?( самовідданий
захисник, вихований, витончений)
-
Чому не вродливі королівни та горді переможці очарували
ліричну героїню?
-
Назвіть
тему поезії.
Тема поезії: зображення
мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися і
вірити в жадану перемогу.
-
Які риси
уславлює поетеса?(Мужність, героїзм, віру в перемогу).
-
Чому
поетеса обрала прийом мрій?
-
Мрії – це
реалії, чи фантазії нашого мислення?
-
Прикріплюємо
стрічку зеленого кольору – символ природи
Творча робота
Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря (для хлопців).
Орієнтовний зразок:
-
Бути
сміливим.
-
Поважати
дівчат,старших.
-
Брати на
себе відповідальність.
-
Шанувати
своє чесне ім’я.
-
Бути
вірним у дружбі;
-
Прагнути
до самовдосконалення.
-
Чи полюбляєте ви мріяти? Складіть лист до Лесі Українки,
поділіться з нею своїми мріями. (для дівчат)
Прикріплюємо стрічку рожевого кольору, що є символом
добробуту. А всі разом стрічки символізують ваші знання, здобуті наполегливою
працею. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб усі ми жили в мирі,
добрі, злагоді та любові.
VІ. Закріплення вивченого
Клоуз-тест
1.Справжнє ім’я Лесі - …
2.Перший опублікований твір Лесі Українки називався …
3.Лесина "душа бажала" у дитинстві...
4.Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..
Сенкан
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Дочка українського народу
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Рефлексія.
Я хочу, щоб ви зараз подумали і продовжили такі
речення: «Після цього уроку я зрозумів…», «Найбільше мене вразило на уроці…»,
«Я хочу більше дізнатися….».
= Наш урок
підходить до завершення. Дpугої такої,
як Леся, не було, не має і не буде на світі. Леся - неповтоpна.Вона спpавжня
дочка мужнього і сильного наpоду - укpаїнського.
- Пам’ятайте, діти , що шлях до знань , до слави
нелегкий, тернистий. Треба знаходити у собі силу волі, щоб здолати життєві
перешкоди, щоб розвинути свої здібності і таланти.
VІІ.
Пояснення домашнього завдання
Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Як дитиною,
бувало…»; виразно читати вірш «Мрії»; розповідати про життєвий шлях поетеси;
зробити ілюстрації до твору; завдання для учнів високого рівня: написати
твір-мініатюру «Що захоплює мене в Лесі Українці».
Урок дуже сподобався. Навіть додати нічого. Дякую!!!
ОтветитьУдалитьМожу скинути презентацію до цього уроку. Якщо потрібно, напишіть на електронну адресу (mtntkbr@mail.ru)
ОтветитьУдалить